IKC De Tragellijn is mediawijs!
LOBITH - Van 10 tot en met 17 november is het de week van de Mediawijsheid. De campagne heeft als thema #hierniet. “In deze week geven wij extra aandacht aan hoe we online met elkaar omgaan”, aldus de leerkrachten van IKC De Tragellijn.
In
deze week krijgen ook alle kinderen van IKC De Tragellijn in Lobith les over
mediawijsheid. In de groepen 1 en 2 luisteren de kinderen naar een
voorleesverhaal over een prins, die niet van buitenspelen houdt en het liefst
de hele dag op zijn kamer filmpje kijkt.
In groep 3 en 4 krijgen de kinderen les over
robots, over reclame en hoe vloggers reclame maken.
In groep 5 gaan de
kinderen aan de slag met de gamewereld. Wat is een nickname? Is een gratis game
wel echt gratis? En daarna gaan de kinderen aan de slag met het ontwerpen van
een game!
In groep 6 kijken de
kinderen naar hun eigen online wereld. Wat zijn cookies? Hoe zit het met een
filterbubbel? Wat wil je wel of niet online zetten van jezelf?
De groepen 7 en 8 doen
mee met de ‘serious game’ Mediamasters. Spelenderwijs maken de leerlingen
kennis met de kansen en de gevaren van media. De leerlingen moeten met elkaar
laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om MediaMasters tot een
goed einde te brengen. Hiervoor moeten zij Mediamissies volbrengen waarin
vragen en opdrachten langskomen over WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en
nepnieuws.
“Wij vinden het op IKC de Tragellijn belangrijk om structureel aandacht te geven aan Mediawijsheid. Naast de jaarlijkse Mediawijsheid-week krijgen alle kinderen meerdere keren per jaar les over hoe zij mediawijs kunnen worden”, besluiten de juffen en meesters.